12 maja 2022 r. miało miejsce jedno z najważniejszych wydarzeń ostatnich 10 lat w światowej branży druku 3D. Dwaj czołowi producenci desktopowych drukarek 3D typu FDM / FFF - amerykański MakerBot i holenderski Ultimaker ogłosili fuzję obydwu przedsiębiorstw, a smaczku całej historii dodał fakt, że w nowym podmiocie 45,6% udziałów będzie posiadała jedna z największych firm w branży - amerykańsko-izraelski Stratasys.

Ogłoszenie połączenia było całkowicie zaskakujące i tak naprawdę majowy komunikat prasowy dopiero zapoczątkował długi proces integracji obydwu przedsiębiorstw. Równocześnie na horyzoncie pojawiła się cała masa znaków zapytania: czy linie produktowe obydwu firm zostaną zespojone w jeden typ drukarki 3D? czy rozwijana przez Ultimaker darmowa CURA nadal będzie darmowa? czy należący do MakerBota Thingiverse zostanie zintegrowany z CURA? i na koniec - czy nowy podmiot będzie miał nową nazwę - czy dojdzie do rebrandingu?

Przypomnijmy: w ramach zawartej umowy, NPM Capital – właściciel Ultimakera, wnosi aktywa holenderskiej firmy w nowo utworzony podmiot i zainwestuje w niego 15,4 mln dolarów, podczas gdy Stratasys – właściciel MakerBota, wnosi aktywa amerykańskiego producenta i zainwestuje dodatkowe 47 mln dolarów. Równocześnie NPM Capital będzie właścicielem 54,4%, a Stratasys 45,6% udziałów nowej, połączonej firmy. Nową firmą będą kierować Nadav Goshen – obecny dyrektor generalny MakerBot i Jürgen von Hollen – obecny dyrektor generalny Ultimaker. von Hollen będzie pełnić funkcję co-CEO i zarządzać operacjami komercyjnymi, podczas gdy Nadavem będzie zarządzać operacyjnie oraz będzie miał nadzór nad badaniami i rozwojem. Obydwie firmy – będące od teraz jedną firmą, utrzymają swoje dotychczasowe siedziby w Holandii i w USA.

TCT Magazine przeprowadził i opublikował dziś wywiad z nowym zarządem połączonych firm - Nadavem Goshenem i Jürgenem von Hollenem. Panowie opowiedzieli o kulisach rozmów jak również uchylili nieco rąbka tajemnicy w kontekście postawionych powyżej pytań.

Skąd pomysł na połączenie obydwu firm?

von Hollen wspomina, że pierwsze dyskusje na temat potencjalnego połączenia firm rozpoczęły się pod koniec zeszłego roku, gdy Ultimaker był w trakcie procesu podwyższania kapitału. Goshen dodaje:

Obydwie firmy dążą do tego, aby produkcja addytywna była łatwa w użyciu na profesjonalnym poziomie. Myślę, że jest to nadrzędny temat tej fuzji i wiemy, że chcemy to zrobić poprzez dojrzewanie branży, aby wyjść z zamieszania w kierunku ofert bardziej zorientowanych na rozwiązania i klienta. Myślę, że obydwaj myślimy tak samo, że razem możemy to osiągnąć lepiej.

Według Goshena i von Hollena oba przedsiębiorstwa odniosą korzyści. Dla Ultimakera celem jest wykorzystanie zastrzyku nowego kapitału do rozwoju firmy szczególnie na rynku amerykańskim, a następnie w regionie Azji i Pacyfiku. Holenderska firma zamierza rónież wykorzystać doświadczenie amerykańskiego partnera do rozwoju strategii - podczas gdy von Hollen opisuje Ultimakera jako firmę "zorientowaną na kanały sprzedaży", zwraca uwagę na "hybrydowe" podejście MakerBota, z którego ma nadzieję, że Ultimaker będzie teraz w stanie skorzystać:

Łącząc te dwie mapy drogowe, faktycznie mamy możliwość dostarczenia czegoś, co jest dość wyjątkowe i przyspiesza wejście na rynek.

Nadav Goshen dodaje:

Połączenie portfeli produktów pozwala nam zaspokoić szersze spektrum potrzeb klientów. Myślę, że mamy komplementarne ekosystemy […] dochodzimy do tego samego klienta, ale z innym podejściem i naprawdę rozwijamy rynek w tym zakresie.

Transakcja wciąż podlega konsultacjom z organami przedstawicielskimi pracowników i ma zostać sfinalizowana w ciągu drugiego lub trzeciego kwartału 2022 roku.

Nadav Goshen:

Myślę, że [zespoły] były trochę zaskoczone wiadomością […], ale wiemy, że komunikują się między sobą, zadają pytania, toczy się swoista burza mózgów. Inżynierowie zastanawiają się, co możemy razem zrobić, więc myślę, że jest to bardzo ekscytujące z obu stron.

Pod jaką nazwą będzie funkcjonował nowy podmiot?

Na ten moment wciąż nie wiadomo i pod uwagę brane są wszystkie opcje. Według Goshena firmy nie są jeszcze gotowe do ogłoszenia rebrandingu i rozważają szereg rozwiązań zgłaszanych m.in. przez społeczności skupione wokół każdej z marek.

Jaka przyszłość czeka darmowe oprogramowanie CURA i platformę z darmowymi modelami 3D Thingiverse?

W kwestii CURA, prezes MakerBot stawia sprawę dość jasno:

Obecnie nie ma planów zmiany żadnej z dostępnych licencji open-source. Wręcz przeciwnie, chcemy mieć pewność, że te dwie społeczności - CURA i Thingiverse mają więcej do zaoferowania szerszym użytkownikom z branży.

von Hollen dodaje:

Thingiverse to platforma, która natychmiast pojawia się w naszych umysłach. […] Myślę, że kiedy patrzymy na druk 3D, jest on bardzo rozdrobniony - przepływ pracy, proces etc. Powiedziałbym, że prawdopodobnie 80-90% pracowników Ultimakera idzie do Thingiverse, aby pobrać projekt, a następnie wraca z nim do CURA. [...] Właściwie to jest idealnie dopasowane. Mamy bardzo podobną wizję tego, dokąd chcemy zmierzać [...] wspólny ekosystem, to jedna z tych rzeczy, które moim zdaniem, łączą nasze firmy, tworząc coś całkiem wyjątkowego.

Nadav Goshen:

Nie mamy zamiaru zmieniać modelu licencjonowania CURA - nie zamierzamy nic w tym celu robić. Thingiverse i CURA to rodzeństwo, które zostało rozdzielone przy urodzeniu, więc naprawdę dobrze do siebie pasują. A naszym celem w ramach tej fuzji jest dowiedzieć się, jak wygląda wspólna przyszłość Thingiverse i CURA”.

Jürgen von Hollen:

Jeżeli uda nam się zainwestować we właściwe rzeczy i stworzyć z Thingiverse i CURA, wiodącą platformę, może to przynieść korzyści zarówno samej firmie jak i całej branży. Myślę też, że jedną z kluczowych części tego jest zintegrowanie przepływu pracy, który jest obecnie bardzo rozdrobniony. Jest to jedna z rzeczy o czym musimy myśleć w ciągu najbliższych tygodni i miesięcy - jak sprawić, by podróż klienta była jak najłatwiejsza? To jest rzecz, do której musimy dotrzeć - niezależnie od tego, czy są to osoby prywatne, czy firmy - chcemy wzmocnić i umożliwić ludziom korzystanie z technologii druku 3D do celów, do których jej potrzebują.

Czy firmy mają już ustaloną strategię w obszarze drukarek 3D? Czy dwie niezależne linie produktowe zostaną ujednolicone?

Obydwaj prezesi uważają, że w przypadku portfolio maszyn będą one komplementarne - obie linie produktowe są przygotowane do tego, aby znajdować się obok siebie.

Nadav Goshen:

Nasze produkty mają bardzo różne cechy. MakerBot Method i Ultimaker w serii S są bardzo różne i służą różnym potrzebom klientów. W związku z tym myślę, że będziemy mieć po prostu więcej opcji do wyboru dla klientów. Jest dla nas duża szansa na usprawnienie przepływu pracy. MakerBot ma ofertę w chmurze, która jest łatwa w użyciu, istnieją pewne obszary, w których możemy usprawnić ten sam przepływ pracy dla różnych produktów. Chodzi o to, że gdy jako jedna firma staniemy się bardziej dojrzali, nowe innowacje będą pochodzić od ludzi, którzy pracują w obu firmach. Są to prawdopodobnie najbardziej doświadczeni ludzie w druku 3D w branży, więc myślę, że jest to coś, czego nie możemy się doczekać przy wprowadzania na rynek nowych rzeczy w późniejszych etapach współpracy.

Źródło: www.tctmagazine.com

Ekologiczne rozwiązania dla luksusowych wnętrz

COLORISED to dostawca ekskluzywnych produktów i rozwiązań dla wykończenia wnętrz. W ofercie znajdują się ekologiczne, naturalne oraz ręcznie wytwarzane produkty, które łączą zrównoważony rozwój z wysoką jakością. Wszystkie oferowane produkty są oparte o drewno, tkaniny oraz biotworzywa – biodegradowalne lub kompostowalne.

Poznaj nasze produkty: ECO Lampy, tkaniny napinane, luksusowe meble, ekskluzywne lustra oraz ręcznie produkowane drzwi i schody.

Paweł Ślusarczyk
Jeden z głównych animatorów polskiej branży druku 3D, związany z nią od stycznia 2013 roku. Twórca Centrum Druku 3D - trzeciego najdłużej działającego medium poświęconego technologiom przyrostowym w Europie. Od 2021 r. rozwija startup GREENFILL3D produkujący ekologiczny materiał do druku 3D oparty o otręby pszenne.

Comments are closed.

You may also like