Pandemia, z którą walczymy już drugi rok niesie za sobą wiele negatywnych skutków, w tym również dla przemysłu. Spowodowała przerwanie łańcucha dostaw, co znacznie wpływa na wydłużenie czasu potrzebnego na wprowadzenie nowych, udoskonalonych produktów. Firma Baltic3D świadcząca usługi z zakresu przemysłowego druku 3D oraz producent drukarek 3D EOS połączyli swoje siły w projekcie skupiającym się na seryjnej produkcji komponentów dla branży lotniczej. 

W ramach projektu R&D firmy nawiążą współpracę z dostawcą usług konserwacji i napraw samolotów komercyjnych (MRO) Etihad Engineering. Projekt skupia się na zastosowaniu przemysłowego druku 3D w technologii FDM i SLS do seryjnej produkcji komponentów wewnętrznych samolotów. Baltic3D zobowiązał się do wydrukowania tysięcy próbnych wydruków z użyciem technologii SLS marki EOS. Następnie elementy zostaną poddane kontroli i testom w Etihad’s Engineering Flammability Laboratory w Abu Dhabi. Po spełnieniu wszystkich wymagań stawianych przez przemysł lotniczy, wydrukowane zostaną funkcjonalne prototypy części wewnętrznych samolotu. 

Projekt pozwoli skrócić czas potrzebny od designu części, przez produkcję aż po certyfikację, który został znacznie zaburzony przez pandemię. Podrzędnym celem jest zmniejszenie kosztów dla organizacji projektowych oraz dodanie przez producentów oryginalnych części druku 3D jako kolejnej metody produkcyjnej. Istnieje również założenie, że w przyszłości wytwarzanie przyrostowe zastąpi konwencjonalne metody fabrykacji. Zastosowanie druku 3D w lotnictwie zostało już przetestowane, m. in. przez Boeing do produkcji komponentów do samolotu 777X jet w styczniu 2020 na drukarce Stratasys Antero 800NA z termoplastów. 

Dzięki swojemu doświadczeniu, wiedzy i technologii firma EOS została wybrana do wspólnej realizacji projektu R&D wraz z Baltic3D. W trakcie projektu Baltic3D wydrukuje ponad 2000 próbnych fragmentów materiału na drukarce 3D EOS P396. Następnie elementy zostaną przetestowane zgodnie ze standardami lotniczymi w Etihad’s Engineering Flammability Laboratory w Abu Dhabi, w celu weryfikacji i certyfikacji. Po spełnieniu wymagań stawianych przez branżę lotniczą, m. in. niepalności, wydrukowana zostanie mała seria prototypów części wewnętrznych samolotów.

Jak mówi wiceprezes EOS, Markus Glasser, firma przez ostatnich kilka lat pracowała nad udoskonalaniem technologii, aby zapewnić bezproblemowe drukowanie 3D w celu wytwarzania przyrostowego części wysokiej jakości dla branży lotniczej. Eithad jest pierwszą firmą MRO (maintenance, repair, operation) w branży lotniczej, która uzyskała zgodę na produkcję i certyfikację drukowanych 3D komponentów kabin. Wsparcie Baltic3D i EOS pozwoli zachować firmie pozycję lidera w tej dziedzinie przemysłu. Nadrzędnym celem projektu jest wdrożenie drukowania 3D do branży lotniczej w celu seryjnej produkcji elementów. 

Źródło: 3dprintingindustry.com

Patrycja Gwiazda
Inżynier biomedyczny zainteresowany niekonwencjonalnym i innowacyjnym podejściem do medycyny oraz jej połączeniem z nowoczesną technologią.

    Comments are closed.

    You may also like