5 sposobów na edycję STL

6

Niewiele ponad tydzień temu pisałem o serwisach, z których można pobierać darmowe modele STL. Czasami jednak w takich „gotowcach” chcielibyśmy dokonać jakichś drobnych zmian, a nie bardzo wiemy jak się za to zabrać?

Poniżej przedstawiam zestawienie pięciu programów, w których możemy dokonywać modyfikacji w projektach STL, wraz z krótkim opisem jak tego dokonać.

FreeCAD

FreeCAD jest oprogramowaniem całkowicie darmowym. Wersję zgodną z naszym systemem operacyjnym możemy pobrać stąd.

Krok 1: Import pliku STL i konwersja na powierzchnię

  1. Otwieramy program FreeCAD i tworzymy nowy dokument poprzez Plik > Nowy1
  2. Klikamy Plik > Importuj i wybieramy plik, który chcemy edytować2
  3. Zmieniamy środowisko pracy na Part3
  4. Zaznaczamy nasz obiekt i wchodzimy w menu Część > Utwórz kształt z siatki4

Powinno pojawić się okno Tolerancja szycia dla kształtu, w którym pozostawiamy, wystarczająca w większości przypadków, domyślną wartość 0,10.

  1. Możemy usunąć lub ukryć siatkę z której utworzyliśmy powierzchnię5
  2. Klikamy w Zaawansowane narzędzie do tworzenia kształtów6

A następnie zaznaczamy opcję Bryła z powłoki i klikamy Utwórz oraz Zamknij (powierzchnia musi być zaznaczona.6a

  1. Usuwamy lub ukrywamy „stary kształt”.

Krok 2: Edycja pliku STL

  1. Przełączamy się na środowisko Part Design.
  2. Klikamy na powierzchni, którą chcemy edytować (powinna się podświetlić)
  3. Klikamy na polecenie Tworzenie szkicu7
  4. Za pomocą narzędzi do rysowania, tworzymy na wybranej powierzchni, interesujący nas kształt8
  5. Zamykamy szkic. Jeśli mamy potrzebę jego edycji, wystarczy kliknąć dwukrotnie na polecenie Sketch w rozwijanym drzewku kolejnych modyfikacji modelu.
  6. Zaznaczamy narysowany przez nas kształt (lub, w zależności od potrzeb, dowolny inny element modelu, np. krawędź) i za pomocą narzędzi edycyjnych możemy go wycinać, wyciągać, etc.9

Krok 3: Export do pliku STL

Wybieramy Plik > Eksportuj i zapisujemy nasz projekt jako STL.

Design Spark Mechanical

DSM jest moim zdecydowanym faworytem z całego zestawienia. Cechuje go przede wszystkim duża intuicyjność obsługi. Program jest darmowy i można go pobrać stąd.

Krok 1: Import i edycja pliku STL

  1. Klikamy Plik > Otwórz, jako typ pliku wybieramy STL i wyszukujemy interesujący nas plik na dysku komputera
  2. Lewym przyciskiem myszki (LPM) zaznaczamy cały obiekt (podświetli się na pomarańczowo
  3. Klikamy na obiekcie prawym przyciskiem myszki (PPM) i wybieramy Konwertuj na bryłę > Scal powierzchnię1
  4. Klikamy na wybrane narzędzie z przybornika Szkic, a następnie wybieramy płaszczyznę obiektu, na której będziemy przeprowadzać edycję23
  5. Przy pomocy narzędzia Ciągnij wyciągamy obiekt lub wycinamy otwór. Możemy też oczywiście przesuwać całe ściany, zaokrąglać krawędzie, etc.

Krok 2: Eksport pliku STL

  1. Wybieramy Plik > Zapisz jako
  2. Wpisujemy nazwę pliku oraz zmieniamy jego typ na STL
  3. Warto też kliknąć poniżej w przycisk Opcje i ustawić rozdzielczość eksportowanego pliku na Wysoka, dzięki temu eksportowane okręgi będą faktycznie okręgami, a nie wielobokami4

MeshMixer

O programie MeshMixer pisałem więcej kilka dni temu z racji ukazania się jego najnowszej wersji

Krok 1: Otwieranie pliku STL

  1. Po uruchomieniu programu klikamy w przycisk Import i szukamy naszego pliku1
  1. Klikamy na Edit > Make solid2

Krok 2: Edycja pliku STL

  1. Zaznaczamy nasz obiekt
  2. Klikając na Meshmix otwieramy różne formy, które możemy dodawać do naszego modelu (poprzez chwycenie i upuszczenie elementu na naszym modelu)
  3. Klikając na Sculpt możemy w nim „rzeźbić”

Krok 3: Eksport pliku STL

Klikamy File > Export, wpisujemy nazwę pliku i wybieramy jego typ na STL.

SketchUP

SketchUP był kiedyś częścią Google, dzisiaj należy do firmy Trimble. Ze strony producenta możemy wciąż pobrać jego darmową wersję, czyli SketchUP Make (tylko do użytku prywatnego).

Krok 1: Instalacja wtyczki do importu plików STL

Darmowa wersja nie posiada wbudowanego importu plików STL (jest tak tylko w wersji Pro), dlatego trzeba najpierw zainstalować odpowiednią wtyczkę.

  1. Uruchamiamy program i klikamy Window > Extension Warehouse
  2. Wyszukujemy wtyczkę SketchUP STL i instalujemy ją ( w między czasie musimy poddać się inwigilacji logując się do naszego konta Google)

Krok 2: Otwieramy plik STL

Wybieramy File > Import, typ pliku zmieniamy na STL i wyszukujemy nasz plik

Krok 3: Edycja pliku STL2

  1. Za pomocą funkcji Erase (ikona gumki) możemy usuwać krawędzie zbędnych elementów.
  2. Za pomocą funkcji rysunkowych (Lines, Arcs, Shapes) możemy wykonywać szkice na obiekcie.
  3. Funkcją Push/Pull możemy wyciągać nasze szkice lub wycinać nimi otwory.
  4. Narzędziem Move możemy przesuwać wybrane elementy.

Krok 4: Export jako plik STL

Wybieramy File > Export, zaznaczamy format STL i wpisujemy nazwę pliku.

MeshLab

MeshLab to darmowy program, który może nie udostępnia tak złożonych opcji edycyjnych wymienieni wcześniej poprzednicy, ale posiada bardzo użyteczne funkcje takie jak łączenie dwóch plików, usuwania wybranych elementów oraz naprawiania obiektów. Pobrać możemy go natomiast stąd.

Krok 1: Otwieranie pliku STL

Klikamy na File > Import Mesh i wybieramy interesujący nas plik.

Krok 2: Edycja pliku STL1

Łączenie ze sobą dwóch plików:

  1. Otwieramy oba obiekty
  2. Klikamy Show Layer i w oknie pojawiającym się po prawej stronie zaznaczamy wybrany plik
  3. Klikamy w ikonę Manipulator Tool
  4. Wciskając na klawiaturze T możemy swobodnie przemieszczać zaznaczony obiekt, wciskając R możemy nim obracać, a po wciśnięciu S możemy go skalować
  5. Jeśli chcemy odzyskać możliwość swobodnego podglądu efektów naszej pracy, możemy wcisnąć klawisz Esc. Wszystkie polecenia edycyjne zatwierdzamy klawiszem Enter
  6. Gdy uznamy, że wszystko zrobiliśmy prawidłowo, w prawym oknie klikamy PPM na jeden z dwóch plików i wybieramy opcję Flatten Visible Layers, po czym zatwierdzamy klawiszem Apply2

Usuwanie wybranych fragmentów pliku:

  1. Klikamy w ikonkę Select Faces in a rectagular region i zaznaczamy wybrane powierzchnie.
  2. Klikamy w Delete the Current Selected Face and Vertices.

Naprawianie obiektu:

  1. Klikamy na Fill Hole
  2. W oknie, które się pojawi „ptaszkujemy” otwory, które chcemy naprawić (zmieniają wtedy kolor na zielony), a następnie klikamy w Fill i Accept.3

Krok 3: Export pliku STL

Klikamy w File > Export Mesh.

Tekst na licencji Creative Commons Attribution 4.0 International
Źródło: www.all3dp.com

Zdjęcia: [1]

Udostępnij.

O autorze

Łukasz Długosz

Łukasz Długosz – Pasjonat druku 3D, nowych technologii oraz gier komputerowych. Właściciel sklepu z filamentami i drukarkami 3D – filaments4U.com.

  • Cyryl

    Korzystam z DS Mechanical od prawie roku i do edycji prostych kształtów jest jak najbardziej ok. Niestety schody zaczynają się przy bardziej złożonych kształtach modeli. Program zajmuje sporo zasobów i lubi się przywieszać albo całkowicie zwiesić przy edycji STL-i.

    • To fakt. Ogólnie rzecz ujmując skomplikowane kształty STL’i sprawiają problemy w większości programów, które są w stanie je edytować.

      • arekx

        Przydało by się ciut lepsze zestawienie. Takie z opisem możliwości i efektu jaki daje import. Np DSM nie jest w stanie zauważyć, że otwór to otwór i zamiast tego zrobi tam tysiące wielokątów. Przy płaszczyznach już jest lepiej o ile są w miarę płaskie. Jak jest w innych programach? – to jest ciekawe.

        • Tego typu zestawienie pojawi się w płatnej wersji serwisu. Coś jak na ESPN albo rodzimym SzóstymGraczu.

  • ArT

    Dzięki za fajne opisy. W jednym wkradł się błąd. W FreeCad punkt 6 nie zrobimy tak bryły. Trzeba wybrać z części – udoskonalanie kształtu. Jednak nie poradziłem sobie w nim z prostą opcją jak wykasowanie otworu. NIe ma takiej funkcji.

    Poradziłem sobie w DS Mechanical. Fajny program bo działa na zasadzie szkiców jak w SOLID WORKSIE.