Francuska poczta rozpoczyna testy z punktami świadczącymi usługi druku 3D

3

La Poste, francuski odpowiednik Poczty Polskiej uruchomi trzy testowe punkty świadczące usługi druku 3D. Dwa z nich będą zlokalizowane w Paryżu, a jeden w Boulogne-Billancourt. Ich celem będzie zbadanie czy tego typu usługi mają w ogóle rację bytu i czy pojawi się jakiekolwiek zainteresowanie nimi? Eksperyment będzie trwał co najmniej 6 miesięcy, po upływie których zostanie podjęta decyzja, czy La Poste wejdzie w ten biznes na większą skalę, czy go porzuci? Chociaż nie jest jeszcze znana data rozpoczęcia projektu, może on mieć bardzo duże znaczenie dla rozwoju tego typu usług w Europie.

La Poste druk 3D

Źródło: www.wikipedia.org

W projekt zostało zaangażowane Sculpteo – firma świadcząca usługi druku 3D on-line na podobnej zasadzie jak SHAPEWAYS czy MATERIALISE. Jest to kolejny duży projekt we Francji, w który ta firma jest zaangażowana – poprzednim jest sklep internetowy z wydrukami obudów na telefony, realizowany wspólnie z francuskim ORANGE. Tym samym Sculpteo wyrasta powoli na dość poważną siłę na scenie firm świadczących tego typu usługi w Europie. Bo nawet jeśli tego typu biznes nie przyniesie jej bezpośredniego zysku w trakcie trwania tego testowego projektu, to fakt iż zdobywa tego typu prestiżowe zamówienia mówi sam za siebie.

Jeśli chodzi o samą pocztę francuską, to jej celem przewodnim jest przede wszystkim zwiększenie zainteresowania usługami druku 3D wśród swoich klientów, jak również rzeczywistego sprawdzenia, czy tego typu usługi generują jakiekolwiek poważniejsze zainteresowanie z ich strony. Na poczcie będzie można wydrukować szereg projektów z katalogu, np. etui do smartfona, podstawkę na wizytówki czy ozdoby lub biżuterię. Niezależnie od tego, będzie można zlecić przeróbkę oferowanego przedmiotu lub przynieść własny plik STL z wydrukiem i go zamówić.

Drukiem 3D będą zajmować się specjalnie przeszkoleni do tego pracownicy, którzy będą doradzać w kwestiach wyboru technologii i samych projektów do druku 3D. Oferta jest skierowana do firm jak i zwykłych konsumentów. Nie będzie ona w założeniach odbiegać znacząco od tego, co wprowadził niedawno amerykański UPS w swoich sklepach. Ceny nie będą póki co zbyt atrakcyjne – obudowa do smartfona ma kosztować ok. 30€ (ponad 120 PLN).

Powyższy eksperyment może mieć wielkie znaczenie dla rozwoju branży druku 3D w Europie. Jeżeli w przyszłym roku okazałoby się, że popyt na tego typu usługi jest istotny i La Poste zdecydowałoby się na poszerzenie oferty o kolejne placówki, całkiem możliwe że w jego ślady poszłyby kolejne kraje. Nie żebym oczekiwał tego po Poczcie Polskiej, nie mniej jednak, być może zdecydowałby się na to któryś z prywatnych operatorów pocztowych działający w naszym kraju?

Źródło: www.3ders.org

Udostępnij.

O autorze

Paweł Ślusarczyk

Prezes zarządu CD3D Sp. z o.o. oraz Business Development Manager. Posiada 15-letnie doświadczenie w biznesie, zdobyte w branży IT, reklamowej i poligraficznej. Jeden z głównych animatorów polskiej branży druku 3D, związany z nią od stycznia 2013 roku.