Koniec misji ratunkowej Jonathana Jagloma. MakerBot w nowych rękach…

0

Rok i jedenaście miesięcy – tyle trwała misja Jonathana Jagloma, której celem była restrukturyzacja i wyprowadzenie na prostą MakerBota – swego czasu największego producenta niskobudżetowych drukarek 3D na świecie. Jaglom objął stanowisko CEO firmy w lutym 2015 r., zastępując na tym miejscu Jenny Lawton – wieloletnią współpracownicę założyciela MakerBota, Bre Pettisa, który mało co, a rozłożyłby zasłużoną firmę na łopatki… Dziś Jaglom ogłosił, że dokonał swojego dzieła i udaje się na zasłużony odpoczynek do rodzinnego Izraela. Jego miejsce zajmuje dotychczasowy prezes spółki – Nadav Goshen.

Jaglom to człowiek od zadań specjalnych. Zawsze prowadził trudne projekty, obarczone dużym ryzykiem niepowodzenia. Swoją karierę w branży druku 3D rozpoczął w 2005 roku, od pracy w izraelskim Objecie, który od 2012 roku jest częścią Stratasysa. Najpierw pełnił obowiązki dyrektora regionu na Europę Wschodnią, później business managera w dziale obsługi klienta, a następnie wiceprezesa oddziału Sprzedaży Globalnej. Przed objęciem sterów w MakerBocie, pełnił obowiązki szefa azjatyckiego oddziału Stratasysa, gdzie odnosił spore sukcesy na polu wprowadzania produktów firmy na nowe rynki.

Gdy w lutym 2015 r. przejmował stery w MakerBocie, ten zmierzał ku samozagładzie… Bre Pettis, który kreowany był na Steve’a Jobsa druku 3D, całkowicie zawiódł w roli kompetentnego managera. W pierwszych latach istnienia firmy, gdy miała ona charakter dynamicznie rozwijającego się start-upu, jego talenty sprawiły, że MakerBot zdobył pozycję lidera w rodzącym się segmencie niskobudżetowego druku 3D i zapoczątkował światową rewolucję. Niestety im jego biznes bardziej się rozrastał, tym na wierzch wypływało więcej jego błędów…

Bre Pettis – założyciel MakerBot

Gigantyczny przerost zatrudnienia, nierealne terminy realizacji ambitnych projektów drukarek 3D, publiczne składanie obietnic, które nigdy nie mogły zostać zrealizowane. Katastrofą okazało się przedwczesne wprowadzenie na rynek MakerBotów 5-tej generacji, które położyły się cieniem na całej firmie. Pettis stracił swoje stanowisko jesienią 2014 r. i został przeniesiony do mało istotnego działu w Stratasysie. Jego następczyni – Jenny Lawton, pełniąca wcześniej obowiązki prezesa firmy, utrzymała się na stanowisku zaledwie przez cztery miesiące. Dziś obydwojga nie ma już w branży druku 3D.

Jenny Lawton

Jaglom otrzymał na start nierentowne przedsiębiorstwo, wadliwy produkt i 100 ton negatywnego PR’u. Swoje rządy rozpoczął od zwolnienia ok. 100 osób i zamknięcia wszystkich trzech salonów firmowych MakerBota w USA. Kolejnym krokiem była zmiana sposobu wdrażania i testowania nowych rozwiązań produktowych oraz… zwolnienie kolejnych 100 osób i przeniesienie części produkcji drukarek 3D zagranicę.

Jonathan Jaglom

Jednakże praca Jagloma polegała na czymś więcej niż zwalnianie ludzi i optymalizacja kosztów własnych firmy. Dokonał całkowitej zmiany kierunku rozwoju firmy. W czasach Pettisa, MakerBot był jednym z architektów projektu „wstawienia drukarki 3D do każdego domu„. Dziś wiemy, że zakończył się on fiaskiem, jednakże Jaglom potrafił w porę to zauważyć i skierował firmę na inne obszary. Dziś MakerBot kieruje swoje urządzenia przede wszystkim do sektora edukacyjnego oraz segmentu małych i średnich firm. Drukarki 3D firmy są wykorzystywane także jako część całego ekosystemu produktowego Stratasysa, z powodzeniem funkcjonując obok Objetów, czy typowo przemysłowych Fortusów.

MakerBot po kilku latach chaosu wizerunkowego i tożsamościowego, odnalazł na nowo swoje miejsce na rynku. Jaglom uznał, że jest to właściwy moment na to, aby przekazać firmę w ręce osób, która skupi się wyłącznie na jej rozwijaniu, nie martwiąc się już o jej przyszłość. Zamierza powrócić do swojej rodziny w Izraelu i poświęcić jej cały swój czas. Przynajmniej do momentu, aż zostanie ponownie wezwany przez zarząd Stratasysa do ratowania któregoś z oddziałów lub jakiejś z zależnych spółek…

Udostępnij.

O autorze

Paweł Ślusarczyk

Prezes zarządu CD3D Sp. z o.o. oraz Business Development Manager. Posiada ponad 12-letnie doświadczenie w biznesie, zdobyte w branży IT, reklamowej i poligraficznej. Od stycznia 2013 roku związany z drukiem 3D.