Dzięki wykorzystaniu inżynierii odwrotnej oraz druku 3D jednemu z pojazdów Jaya Leno udało się przywrócić dawną świetność. Nowe technologie pozwoliły odtworzyć pokrywę zaworów Owena Magnetic – jednego z pierwszych samochodów hybrydowych. To już nie pierwszy raz kiedy garaż Leno korzysta z usług firmy 3D Systems do rekonstrukcji i udoskonalania pojazdów z kolekcji.

Jay Leno znany jest jako wieloletni gospodarz talk-show The Tonight Show, ale także właściciel bogatej kolekcji samochodów. W zbiorach znajduje się ok. 200 maszyn, w tym stuletnie automobile, nowoczesne prototypy czy dwa stacjonarne silniki parowe. W garażu urządzono się także obszerny warsztat, w którym pracuje trójka mechaników dbających o kondycję zbiorów.

Garażowi Leno daleko jest do muzeum – to raczej parking, a każdy z pojazdów musi być w pełni sprawny, by właściciel mógł odbywać nim regularne przejażdżki. Mechanicy mają zatem trudne zadanie – wiele samochodów z kolekcji jest unikatami na skalę światową i nie sposób zdobyć do nich części zamienne.

Podobnie jak w przypadku opisywanej na naszych łamach rekonstrukcji bulika, mechanikom Leno przychodzą z pomocą nowoczesne technologie, ze skanowaniem przestrzennym i drukiem 3D na czele. Garaż wyposażony jest od dawna w profesjonalny sprzęt spawalniczy, maszynę do cięcia wodą, frezarki i tokarki, w tym także urządzenia CNC. Mechanicy obeznani są z obsługą programu GibbsCAM, a od pewnego czasu korzystają także ze skanera 3D. Pomógł on między innymi odtworzyć zawór do napędzanego silnikiem parowym pojazdu White Steamer z 1906 roku.

Niedawnym wyzwaniem było przywrócenie do funkcjonalności hybrydowego samochodu z 1916 roku. Owen Magnetic charakteryzuje się  nietypową (zwłaszcza jak na swoje czasy) konstrukcją, w której silnik nie jest połączony wałem napędowym z kołami, ale napędza generator prądu. Samochód poruszany jest przez silnik elektryczny umieszczony przy tylnej osi.

Stuletnia hybryda nie była niestety zdolna do jazdy z powodu fatalnego stanu pokrywy zaworów silnika. Naprawy podjął się główny inżynier w garażu Leno, Jim Hall. Zeskanował on stary element za pomocą ramienia skanującego FARO Design ScanArm, które korzysta z niebieskiego lasera, a tym samym może skanować jednocześnie czarne i polerowane powierzchnie. W obróbce komputerowej modelu Jima wsparli technicy z 3D Systems. Wspólnie zadbali o estetykę odpowiednią dla stuletniego odlewu z ręcznie wykonywanej formy (m.in. powykrzywiali nieco litery w umieszczonym na pokrywie napisie Owen Magnetic).

Model wydrukowano na drukarce 3D Systems ProX SLA 800 ze specjalnej żywicy do tworzenia odlewów metodą wytapianych modeli. Następnie dostarczono wydruk do firmy SeaCast, gdzie wykonano aluminiowy odlew i wysłano go do garażu Leno na finalną obróbkę i malowanie.

Zaraz po zamontowaniu Jay odbył przejażdżkę samochodem, który działa jak nowy. Leno z wielkim entuzjazmem podchodzi do wykorzystania nowoczesnych technologii do rekonstruowania unikatowych pojazdów – eliminuje to problem braku części zamiennych i nawet najbardziej nietypowe samochody z kolekcji pozostaną funkcjonalne choćby przez kolejne sto lat.

Więcej o samochodzie Owen Magnetic: www.popularmechanics.com

Źródło: www.3dsystems.com

Wojtek Lipiński
Chemik (organik) z zawodu i z zamiłowania, student Politechniki Łódzkiej. Entuzjasta klasycznej motoryzacji, nauki i techniki.

    Comments are closed.

    You may also like