W ciągu kilu ostatnich miesięcy wielokrotnie informowaliśmy o zakańczaniu działalności operacyjnej przez kolejne firmy działające w branży druku 3D. Wśród nich nie brakowało podmiotów postrzeganych jako liderzy rynkowi (np. Printrbot), których upadki były prawdziwym zaskoczeniem. Od niedawna ten trend przenosi się także na wydawców mediów branżowych. Zaledwie miesiąc temu opisywałem upadek popularnego portalu 3ders.org (który milczy do dziś) – teraz mam przykry obowiązek poinformowania o problemach Maker Media – wydawcy magazynu MAKE: oraz organizatora imprez Maker Fair, legendy branży druku 3D, ruchów open-source i DIY.

MAKE: to największe czasopismo poświęcone ruchom makerskim, hakerskim, DIY oraz wszystkim powiązanym z nimi technologiom wytwórczym. Przez lata było jednym z czołowych propagatorów amatorskiego i desktopowego druku 3D – organizowało m.in. coroczne plebiscyty, w których oceniało i nagradzało drukarki 3D w kilkunastu kategoriach. Równocześnie rozwijało cykl międzynarodowych imprez, organizowanych pod szyldem Maker Fair, dochodząc do 200 wydarzeń jakie odbywały się w 40 krajach na świecie. Chociaż w rzeczywistości Maker Media było fizycznym organizatorem zaledwie kilku z nich – resztę wyłącznie licencjonowało, skala całego przedsięwzięcia jest imponująca!

Mimo to firma znalazła się na granicy bankructwa. Jak informuje TechCrunch, po 15 latach działalności Dale Dougherty – CEO Maker Media, został zmuszony do zwolnienia wszystkich 22 pracowników jacy pozostali jeszcze w firmie oraz zaprzestania wydawania papierowego MAKE:, które doczekało się aż 125 tysięcy płatnych prenumeratorów. Dougherty wciąż desperacko próbuje pozyskać nowe finansowanie swojej działalności oraz negocjuje z dłużnikami warunki spłaty zaległości w ramach tzw. „procesu cesji na rzecz wierzycieli„, który jest ostatnim bastionem przed ogłoszeniem bankructwa. Równocześnie jak informuje w wywiadzie dla TechCrunch, wciąż zamierza utrzymywać oficjalną stronę internetową Makezine.com oraz wspierać licencjonowane i dawno już zapowiedziane imprezy (tylko do końca bieżącego roku ma odbyć się pod szyldem Maker Fair 21 imprez, a w styczniu i w lutym 2020 r. dwie kolejne).

Lista zapowiedzianych imprez organizowanych pod szyldem Maker Fair

Pierwsza oznaka zbliżających się kłopotów pojawiła się w 2016 r., gdy firma musiała zwolnić 17 osób. Rok temu pożegnało się z nią kolejnych 8, a teraz pozostałych 22… Jak przyznaje to Dale Dougherty, jego biznes nigdy nie był dochodowy – a już z pewnością nie należał do łatwych… Na przestrzeni lat w Maker Media zainwestowały trzy fundusze Venture Capital – Obvious Ventures, Raine Ventures i Floodgate. Kwota inwestycji wyniosła łącznie 10 mln $, mimo to pieniędzy wciąż brakowało i działalność firmy była najzwyczajniej w świecie nierentowna. Gwoździem do trumny okazała się decyzja Microsoftu i Autodesku o rezygnacji ze sponsoringu flagowej imprezy Maker Media – Bay Area Maker Faire.

Nasze projekty cieszą się powodzeniem wśród ludzi, ale niekoniecznie działają jako biznes – przynajmniej nie pod moim nadzorem” – podsumowuje Dougherty. Na chwilę obecną jego firma zawisła w niebycie – najbliższe tygodnie powiedzą, czy uda jej się przetrwać, czy pogrąży się w otchłani…?

Źródło: www.techcrunch.com

Paweł Ślusarczyk
Jeden z głównych animatorów polskiej branży druku 3D, związany z nią od stycznia 2013 roku. Twórca Centrum Druku 3D - trzeciego najdłużej działającego medium poświęconego technologiom przyrostowym w Europie. Od 2021 r. rozwija startup GREENFILL3D produkujący ekologiczny materiał do druku 3D oparty o otręby pszenne.

Comments are closed.

You may also like