Często ludziom pełnosprawnym fizycznie trudno uświadomić sobie z jakimi problemami muszą borykać się ludzie z niepełnosprawnością, nawet w prozaicznych, codziennych czynnościach. Jednak w przypadku wielu ludzi z różnego rodzaju niepełnosprawnościami fizycznymi, ograniczenia ich ciała nie przekreślają chęci samorozwoju i realizowania się w różnorodnych pasjach.

Microsoft, lider branży technologii informacyjnych, wychodzi na przeciw potrzebom ludzi dotkniętych niepełnosprawnością kończyn górnych, przedstawiając nowe urządzenie peryferyjne – Xbox Adaptive Controller. Urządzenie jest pierwszym tego rodzaju produktem firmy, które zastępuje standardowe kontrolery Xbox osobom z ograniczoną mobilnością dłoni oraz rąk.

W przypadku popularnych konsoli do gier sterowanie odbywa się za pomocą standardowych kontrolerów, zoptymalizowanych pod kątem sprawnych dłoni. Dla graczy z niepełnosprawnością może to wymagać kosztownych obejść w postaci dodatkowych elementów, które nie wpisują się w ekosystemem sprzętowy platform do gier wideo. Microsoft dostrzegł ten problem i od 2014 roku prowadził pracę nad stworzeniem nowego rozwiązania, odpowiedniego dla osób wymagających alternatywy dla tradycyjnego kontrolera.

Xbox Adaptive Controller (XAC) ma formę białej płytki z dwoma dwoma dużymi (zatwierdź i wstecz) i kilkoma mniejszymi przyciskami, dającą możliwość podpięcia dodatkowych urządzeń (np. w przypadku osób wymagających dodatkowych przycisków do sterowania lub osób z niepełnosprawnością tylko jednej ręki). Phil Spencer, szef działu Xbox Microsoftu powiedział, że jako branża, która ma wpływ na tak szerokie środowisko ludzi związanych z nowoczesnymi technologiami ciąży na nich społeczna odpowiedzialność.

W procesie szukania optymalnego kształtu kontrolera, będącego idealnym kompromisem dla ludzi z różnymi stopniami niepełnosprawności fizycznej kończyn górnych nieoceniony okazał się druk przestrzenny. Zanim określono końcową formę XAC wykonano 75 iteracji projektowych – wszystkie z wykorzystaniem technologii druku 3D.

Nie jest to pierwszy raz, kiedy Microsoft włączył do cyklu projektowe technologie przyrostowe – podczas tworzenia konsoli Xbox One X w Centrum Zaawansowanego Prototypowania sześć drukarek 3D pracowało bez przerwy, również w nocy, wykonując w sumie 300 modeli prototypów na dobę. Wszystko, aby osiągnąć optymalny kształt urządzenia, będący połączeniem nowoczesnego designu i funkcjonalności.

Według twórców projektu, urządzenie powstało nie z chęci zdobycia przewagi konkurencyjnej, ale jest spełnieniem zobowiązania firmy wobec wszystkich graczy – ich gry mają być dostępne dla wszystkich, bez względu na ich niepełnosprawność. Szacowany koszt XAC to 99 USD (ponad 350 PLN), a uruchomienie sprzedaży planowane jest jeszcze na ten rok.

Źródło: all3dp.com

Magdalena Przychodniak
Inżynier biomedyczny śledzący najnowsze doniesienia dotyczące biodruku oraz zastosowań druku przestrzennego w nowoczesnej medycynie.

    Comments are closed.

    You may also like