RUN2Rail to projekt realizowany w ramach programu Unii Europejskiej Horizon2020, w zakresie którego prowadzone są badania naukowe nad unowocześnieniem podwozia pociągów. Pojazdy mają być solidniejsze, lżejsze, powodować mniejsze uszkodzenia torów kolejowych, być bardziej komfortowe dla pasażerów oraz emitować mniej hałasu. Jedną z wielu innowacji będzie wykorzystanie technologii druku 3D przy produkcji wybranych elementów konstrukcyjnych wagonów.

Akronim RUN2Rail pochodzi od pełnej nazwy projektu – „Innovative RUNnig gear soluTiOns for new dependable, sustainable, intelligent and comfortable RAIL vehicles(tłum. Innowacyjne rozwiązania konstrukcyjne podwozia dla nowych, niezawodnych, trwałych, inteligentnych i komfortowych pojazdów kolejowych), który został podzielony na cztery obszary tematyczne: innowacyjne czujniki monitorujące stan podwozia, wdrożenie lepszych materiałów i technologii produkcyjnych, aktywne zawieszenie i mechatronika, wytłumienie hałasu i wibracji. Owocem projektu ma być studium przypadku zawierające wiele skoordynowanych ze sobą propozycji ulepszeń procesów produkcyjnych pociągów, zarówno pod względem mechanicznym, materiałowym, elektronicznym jak i elektrycznym.

Użycie innowacyjnych materiałów (jak np. włókno węglowe), zastosowanie nowoczesnych technik produkcji (jak druk 3D z metalu) oraz aktywnego zawieszenia ma umożliwić powstawanie nieszablonowych projektów podwozia. Inteligentne czujniki i podzespoły to kolejny kluczowy obszar badań. Mają być zdolne do samo diagnozowania ewentualnych usterek. Badania koncentrują się także na przeglądzie wydajnych procesów produkcji, np. automatycznym kładzeniu warstw taśmy kompozytowej (wykorzystywanym np. przy budowie Boeingów).

Przy wykorzystaniu technik addytywnych miałyby być drukowane ramy wózków, maźnice oraz wsporniki zacisków hamulcowych.

Projekt koncentruje się również na ocenie istniejących gotowych technologii systemów aktywnej kontroli pochodzących z pozostałych sektorów transportu jak również rozwoju nowatorskiej i kompleksowej metodyki przewidywania powstającego hałasu i wibracji przechodzących z podwozia na całe pudło wagonu.

W badania naukowe są zaangażowane uczelnie wyższe i prywatne przedsiębiorstwa z różnych zakątków Europy, a ich działania są koordynowane przez UNIFE. Wśród firm można wyróżnić D’Appolonia Belgium, włoskie Lucchini Rs Spa and Blue Engineering Srl, francuski Vibratec, hiszpański Metro De Madrit Sa, niemieckie Cdh AG i Bosh Rexrith AG oraz portugalski Evoleo Technologies Lda.

Wykorzystanie druku 3D i włókna węglowego może znacznie obniżyć masę pojazdów szynowych. Czy jednak druk 3D przyjmie się w kolejowym przemyśle seryjnym? Zakończenie projektu jest przewidywane na wrzesień 2019 roku.

Źródło: 3dprintingmedia.network

Magdalena Jaśkiewicz
Przyszła inżynier inżynierii biomedycznej, zafascynowana drukarkami 3D i programowaniem. Czynnie uprawiająca bieg na orientację.,./;'[]\

    Comments are closed.

    You may also like

    More in Projekty 3D