Przemysł samochodowy udowadnia, że w produkcji pojazdów nietrudno znaleźć zastosowanie dla druku 3D. Najczęściej technologie addytywne przedstawiane są jako sposób na obniżanie kosztów i skracanie czasu produkcji. Jedną z firm, która udowadnia, że wdrożenie druku 3D do procesów produkcyjnych ma sens jest BORN Motor, hiszpańska firma zajmująca się renowacją i personalizacją motocykli.

Specjaliści z BORN Motor dają drugie życie motocyklom, tworząc części i elementy pojazdów na zamówienie klienta. Oprócz modyfikacji firma zajmuje się również projektowaniem i tworzeniem limitowanych serii elementów, dzięki którym właściciele motocykli mogą nadać im niepowtarzalny charakter.

Ze względu na specyfikę swojej pracy, firma w projektach szczególny nacisk kładzie się na produkcję niskoseryjną lub jednostkową. Części przygotowywane są zgodnie z wymaganiami klienta, a możliwość ich personalizacji stanowi przewagę BORN Motor nad innymi firmami z branży. Niestety, produkcja jednostkowa wiąże się z wyższymi kosztami oraz dłuższym czasem realizacji, dlatego przedsiębiorstwo zaczęło szukać alternatyw dla tradycyjnych metod wytwórczych.

Rozwiązaniem, które przerosło oczekiwania BORN Motor była technologia druku 3D. Jak się okazało, wytwarzanie przyrostowe pozwoliło im oszczędzić nawet 2000 € na każdym zmodyfikowanym modelu motocyklu!

Co więcej, wdrożenie drukarki BCN3D Sigma dało projektantom większa swobodę tworzenia i ulepszania elementów w jeszcze krótszym czasie. Tradycyjne technologie produkcyjne, takie jak cięcie laserowe i frezowanie CNC okazały się czasochłonne, co stanowiło duży problemem szczególnie w przypadku krótkich serii produkcyjnych.

BORN Motors korzysta z drukarek 3D od projektu po etap produkcji i testowania. Urządzenie pozwala zarówno na szybszą produkcję kolejnych iteracji prototypów elementów jak i pozwala na przezwyciężanie ograniczeń, które występują w przypadku innych technologii wytwórczych. W swojej codziennej pracy specjaliści korzystają z takich materiałów do druku 3D jak Nylon, PET-G lub ABS.

Druk 3D wyeliminował również potrzebę ręcznej produkcji komponentów, której (według poniższej tabeli) koszt kilkaset razy przewyższał cenę pojedynczego wydruku 3D. Poniżej zestawienie nakładów wymaganych do przygotowania deski rozdzielczej Hondy CB25 według różnych metod wytwórczych:

Wykonanie ręczne Konwencjonalne metody produkcji Druk 3D
Ilość elementów 1 2 6
Koszty 1500 € / część 250 € / część 6 € / część
Czas realizacji 24 godzin / część 2-3 tygodnie 6-8 godzin / / część

.

Oficjalnym dystrybutorem drukarek 3D BCN3D Technologies w Polsce jest firma Global 3D.

Źródło: www.3dprintingcenter.net

Magdalena Przychodniak
Redaktor Naczelna Centrum Druku 3D. Inżynier biomedyczny śledzący najnowsze doniesienia dotyczące biodruku oraz zastosowań druku przestrzennego w nowoczesnej medycynie.

    Brak możliwości dodawania komenarzy

    Może cię również zainteresować