Druk 3D z metalu w służbie produkcji… opon samochodowych

2

Drukarki 3D drukujące z metalu w technologii DMLS („direct metal laser sintering” – punktowe spiekanie metalu laserem) są urządzeniami wielce skomplikowanymi w obsłudze, lecz równocześnie najczęściej wykorzystywane w przemyśle. Jednymi z pierwszych firm stosujących tą technologię w produkcji były firmy z branży lotniczej w postaci GE Aviation i Airbusa. Teraz w ich ślady podążają firmy z branży motoryzacyjnej, w postaci… producentów opon! Wszystko za sprawą drukarek 3D ProX Direct Metal z 3D Systems, które są wykorzystywane przy produkcji nowych prototypów opon dając projektantom pełnię swobody przy tworzeniu nowych wersji bieżników.

Po przejęciu przez 3D Systems Phenix Systems – firmy specjalizującej się w produkcji drukarek 3D drukujących z metalu, Amerykanie z jednej strony poszerzyli swoją ofertę o kolejną technologię druku 3D, lecz równocześnie zwiększyli jej dostępność wykorzystując swoje kanały sprzedaży oraz markę i renomę jaką mają w świecie. W niedawnym komunikacie prasowym 3D Systems ogłosiło, iż sprzedało 24 maszyny drukujące z metalu tylko firmom z branży motoryzacyjnej specjalizującym się właśnie w produkcji opon.

Druk 3D opony

Dzięki drukarkom 3D projektanci opon są w stanie tworzyć niezwykle skomplikowane, zawiłe wzory niemożliwe do wykonania tradycyjnymi metodami. Firmy mają możliwość szybkiego wykonywania form do tworzenia nowych bieżników i testowanie wielu projektów, zanim nowe typy opon zostaną przeniesione do produkcji masowej. Nacięcia na bieżnikach opon muszą być optymalnie zaprojektowane, aby zrównoważyć lepszą trakcję na mokrych nawierzchniach względem stabilności na suchych. Dodatkowo, dzięki technologii druku 3D można tworzyć dużo lepsze i doskonalsze formy wtryskowe. Drukując je z metalu można wykonać wzory pełne gęstych elementów o dużo cieńszych ściankach, ostrych krawędziach i bardziej złożonych formacjach.

Na koniec najważniejsze – do czego potrzebne jest w ogóle tworzenie opon z tak skomplikowanymi wzorami? Generalnie prowadzi to do lepszej trakcji i kontroli auta przez kierowców – a w konsekwencji poprawia bezpieczeństwo auta. Technologia druku 3D po raz kolejny znajduje zastosowanie w świecie profesjonalistów i cieszy to, że jest wykorzystywana w obszarach mających bezpośredni wpływ na nasze życie.

Źródło: 3dprintingindustry.com
Grafika: [1] [2]

Udostępnij.

O autorze

Paweł Ślusarczyk

Prezes zarządu CD3D Sp. z o.o. oraz Business Development Manager. Posiada ponad 12-letnie doświadczenie w biznesie, zdobyte w branży IT, reklamowej i poligraficznej. Od stycznia 2013 roku związany z drukiem 3D.

  • Mateusz Brodowski

    może nie na temat ale fajny filament testuje właśnie ColorFabb – PLA z pyłem brązowym, na tweeterze pokazywali wydruki i efekt jaki można uzyskać po wypolerowaniu tego

  • Meeeeerrrrtttt

    to może mieć sens – do wielu pojazdów (samoloty, maszyny budowlane i inne specjalistyczne, czy superszybkie różne bolidy) opony często wykonuje się na zamówienie i to w ilościach jednostkowych. Druk 3d może tu być interesującym kierunkiem na automatyzacje produkcji

Rozmowa
z Cedrykiem
?