SHAPEWAYS od środka – unikalna wycieczka po europejskim oddziale firmy

0

Redaktorzy Print Shift, czasopisma będącego częścią magazynu dla architektów i designerów – Dezeen, gościli niedawno w europejskim oddziale gigantów druku 3D na zamówienie – nowojorskiego SHAPEWAYS. Poniżej znajdziecie fragmenty ich relacji z tego wyjątkowego miejsca, zlokalizowanego w Eindhoven w Holandii. Opisany zostanie cały proces składania realizacji zamówień, park maszynowy oraz zostanie pokazana cała masa zdjęć. Jesli byliście ciekawi jak powstają te wszystkie unikalne rzeczy, które produkuje SHAPEWAYS, zapraszam do lektury…

Źródło: www.dezeen.com

Źródło: www.dezeen.com

Bart Veldhuizen, community manager w europejskim oddziale SHAPEWAYS mówi wprost: „jesteśmy na świecie liderem w dziedzinie druku 3D na zamówienie„. Nie wiem jak na to zapatrują się ludzie z Materialise, które istnieje na rynku trzykrotnie dłużej od amerykanów, a swoją siedzibę ma w sąsiadującej z holenderskim oddziałem Belgii, ale z pewnością obydwie firmy nie mają póki co sobie równych. Z serwisu SHAPEWAYS korzysta na co dzień ćwierć miliona zarejestrowanych użytkowników, którzy za pomocą tego serwisu tworzą, drukują i sprzedają swoje projekty.

Źródło: www.dezeen.com

Źródło: www.dezeen.com

Jedną z najpopularniejszych rzeczy dostępnych w serwisie jest model „chodzącej rzeźby” autorstwa Theo Jansena o nazwie Strandbeest. Drukowana w technologii spiekania laserowego rzeźba, składa się z 75 ruchomych części i jest drukowana „na gotowo„, tzn. nie wymaga dodatkowego montażu. Jedynym wyjątkiem jest opcjonalny montaż wiatraczka, wtedy rzeźba otrzymuje zasilanie wiatrowe.

Źródło: www.dezeen.com

Źródło: www.dezeen.com

Pierwszym etapem realizacji zamówienia jest sprawdzenie, czy dany obiekt da się w ogóle wydrukować w danej technologii oraz jak będzie wyglądała późniejsza kwestia jego wysyłki? Następnie obiekty są kompletowane w partie, umożliwiające ich równoczesny wydruk. SHAPEWAYS nie drukuje przedmiotów pojedynczo – byłoby to nierentowne zarówno z powodu czasu jak i używanego materiału. Aby zoptymalizować produkcję obiekty są układane na danym obszarze roboczym tak, aby wydrukować ich jak najwięcej za jednym podejściem. Przypomina to nieco druk offsetowy ulotek reklamowych o małych nakładach. Aby druk był opłacalny, agencje reklamowe zbierają określoną ilość zamówień i rozkładają projekty na jednym arkuszu drukarskim tak, aby zmieściło się na nim jak najwięcej różnych ulotek. Operatorzy maszyn w SHAPEWAYS potrafią zmieścić po 300 – 400 różnych obiektów w jednej komorze maszyny drukującej.

Źródło: www.dezeen.com

Źródło: www.dezeen.com

SHAPEWAYS drukuje z kilkunastu rodzajów materiałów. Swego czasu popełniliśmy ich pełną listę, wraz z opisem technicznym i ich właściwościami. Przykłady przedstawione na zdjęciach obrazują druk przedmiotów ze sproszkowanego nylonu.

Shapeways 03

Źródło: www.dezeen.com

Czas potrzebny na średniej wielkości wyduk, składający się z kilkudziesięciu – kilkuset obiektów trwa od 24 do 36 godzin. Po wyjęciu bloku z drukarki 3D, potrzeba mniej więcej drugie tyle czasu na ostygnięcie materiału, zanim przystąpi się do oczyszczania obiektów z surowca. Za dodatkową opłatą, obiekty mogą być dodatkowo szlifowane i malowane – co niestety również trwa…

Źródło: www.dezeen.com

Źródło: www.dezeen.com

Innym rodzajem maszyn, są drukarki 3D drukujące obiekty o wyjątkowo wysokiej jakości. Druk 3D odbywa się z akrylu utwardzanego światłem UV. Grubość warstwy jest na poziomie 0,1 mm. Jest przeznaczone do druku bardzo małych, miniaturowych modeli, np. pociągów lub modeli używanych w grach.

Źródło: www.dezeen.com

Źródło: www.dezeen.com

Czas potrzebny od złożenia zamówienia do jego realizacji wynosi ok. 2 do 3 tygodni. Po wydruku, obiekty będące podstawą zamówienia są sprawdzane pod kątem zgodności oraz jakości. Następnie są pakowane i wysyłane do klienta. Poniżej znajduje się film prezentujący wycieczkę po fabryce.

Źródło: www.dezeen.com

Udostępnij.

O autorze

Paweł Ślusarczyk

Prezes zarządu CD3D Sp. z o.o. oraz Business Development Manager. Posiada ponad 12-letnie doświadczenie w biznesie, zdobyte w branży IT, reklamowej i poligraficznej. Od stycznia 2013 roku związany z drukiem 3D.