Silniki Renault Truck lżejsze o 25% dzięki technologii druku 3D!

6

Technologia addytywna stosowana jest nie tylko jako narzędzie szybkiego prototypownia – coraz częstszą praktyką jest wykorzystywanie jej przy produkcji elementów finalnych. Wielkie korporacje przemysłowe pokroju Airbusa czy General Electric decydują się na wdrożenia do produkcji druku 3D z metalu m.in. do wytwarzania wlewów paliwowych silników samolotowych. Kolejnym beneficjentem technologii przyrostowej staje się francuski producent samochodów ciężarowych – Renault Truck.

W zeszłym tygodniu gigant automotive ogłosił, że prowadzi prace nad zwiększeniem wydajności silników spalinowych w swoich ciężarówkach. Według inżynierów, użycie technologii przyrostowej w procesie produkcji pozwoli na zminimalizowanie ich rozmiarów – a co za tym idzie, zmniejszenie kosztów eksploatacji.

Obecnie, specjalistom z francuskiej firmy udało się zaprojektować prototyp silnika, który może w całości zostać wykonany przy użyciu technologii przyrostowej. Imponujący projekt wydruku kompletnego modelu silnika może okazać się jednak nieekonomiczny – produkcja mniej skomplikowanych elementów może zostać wyprodukowana metodą konwencjonalną (odlew). Jak na razie, zdecydowano się na zastąpienie niektórych detali metalowymi wydrukami.

Dzięki zastosowaniu druku 3D ilość elementów DTI 5 została zmniejszona o jedną czwartą, co daje blisko 200(!) części mniej niż w klasycznym silniku. Całkowitą masę czterocylindrowego silnika udało się zredukować o 120 kg. Wahacze i elementy wałków rozrządu, powstałe przy zastosowaniu technologii addytywnej, pomyślnie przeszły ponad 600 godzin testów wytrzymałościowych.

Jak mówi, jeden z menadżerów Renault Truck – Damien Lemasson, technologia addytywna daje możliwość wytwarzania elementów o skomplikowanej geometrii, które są osiągalne dla metod klasycznych. Pozwala to inżynierom Renault na wyjątkową swobodę projektowania i pełne wykorzystanie ich twórczego potencjału.

System produkcji części techniką druku 3D będzie wykorzystywany początkowo do niskoseryjnej produkcji specyficznych elementów. Renault będzie kontynuował prace nad projektem tak, aby proces produkcyjny stał się jeszcze bardziej wydajny i funkcjonalny.

Źródło: tctmagazine.com
Grafika: [1] [2]

Udostępnij.

O autorze

Magdalena Przychodniak

Pasjonatka technologii przyrostowych, studentka Inżynierii Biomedycznej. Całym sercem jest zaangażowana w życie koła naukowego BioMed-Spec, które zajmuje się budową biodrukarki 3D.

  • Maciek Pacyna

    Przepraszam za offtopic, ale przesadziliście z reklamą Formlabs Form 2. Okienko wyskakuje ciągle, a jak się je wyłączy to wyskakuje ponownie. Nie znam obecnie innej strony na której byłaby aż tak nachalna i irytująca reklama.

    • Czy byłbyś tak uprzejmy i podzielił się publicznie również informacją z jakiej przeglądarki korzystasz, że musisz się borykać z takim problemem? Ponieważ nie ukrywam, że spotykamy się po raz pierwszy z takim zgłoszeniem?

      • Maciek Pacyna

        Używam Vivaldi (dokładnie 1.6.689.40), ale Vivaldi korzysta z silnika Chromium. Dla pewności sprawdziłem też na Chrome (55.0.2883.87) i jest dokładnie to samo.

        • Rozumiem, chociaż nadal mamy problem z wywołaniem opisywanego przez ciebie błędu? Spróbujemy na Vivalidi…???

          • Maciek Pacyna

            Flocka i Camino nie znam, ale one są chyba głównie na Maca? W każdym razie z tego co widzę co problemu już nie ma 😉 Pozdrawiam i dziękuję za zainteresowanie tematem

          • u mnie na chromie był ten sam problem w zesżłym tygodniu. Teraz już nie.