Dobry produkt vs. genialny marketing, czyli o tym co TYTAN 3D i Omni3D osiągnęli na Indiegogo i Kickstarterze?

12

Na temat Kickstartera i Indiegogo popełniłem na przestrzeni ostatniego roku kilkanaście artykułów. Przez ten czas byłem świadkiem niezliczonej liczby kampanii, w których zbierano pieniądze na potrzeby projektów związanych z drukiem 3D – w tym czterech prowadzonych przez firmy z Polski. Pierwszą była oczywiście słynna, Kickstarterowa kampania Zortraxa, zakończona pełnym sukcesem i zebranymi 175 tysiącami dolarów. Potem była zakończona niepowodzeniem kampania nieco zapomnianego już Jacka Dziedzica i Idea Lab na Indiegogo. Kolejnymi dwoma były odpalone w te wakacje: Goliat Extruder z TYTANA 3D i AirEnergy 3D – elektrownia wiatrowa z drukarki 3D autorstwa Omni3D. Kampania TYTANA 3D zakończyła się w miniony poniedziałek, Omni 3D skończy się jeszcze w tym tygodniu. TYTAN 3D nie zebrał wymaganego minimum kończąc kampanię kwotą zaledwie 875 $ (na wnioskowane 3000 $), Omni3D przekroczyło dziś wymagany próg 19 000 £. Jest coś jeszcze – TYTAN 3D sprzedawał w pełni funkcjonalny produkt, podczas gdy Omni3D bardzo ładnie przedstawione marzenie…

Kampanie crowdfundingowe dziś różnią się bardzo mocno od tego co było kiedyś. Nawet jeśli to „kiedyś” było zaledwie w zeszłym roku. Temat ten wyczerpał w całości Daniel Brown w swoim genialnym tekście „Tanie drukarki 3D i crowdfundingowe samobójstwo„, gdzie opisał mechanizmy i patologie jakie mają miejsce w dzisiejszych kampaniach drukarek 3D. Wykazał, że największą szansę powodzenia mają przede wszystkim projekty o wyjątkowych – wręcz nieprawdopodobnych funkcjonalnościach i niemożliwych do osiągnięcia cenach. Kampanie tego typu oferują głównie pewną wizję produktu, pomijając lub marginalizując kwestie jego rentowności lub możliwości sprawnego i szybkiego wyprodukowania.

W swoim artykule Brown zdefiniował 5 rodzajów firm, które obecnie startują ze swoimi projektami związanymi z drukiem 3D na platformach crowdfundingowych:

Widzę pięć typów firm jakie pojawiają się dziś na Kickstarterze z branży druku 3D:

  • firmy, które chcą osiągnąć sukces rynkowy; są wystarczająco mądre, że wyceniają swój produkt z odpowiednio wysoką marżą, która pozwoli im przetrwać gdy osłabnie Kicstarterowa gorączka; tego typu firmy to wymierający gatunek…
  • firmy, które posiadają już gotowy produkt i wykorzystują Kickstarter jako platformę marketingową; w wielu przypadkach są wspierane przez duże firmy i mają zabezpieczoną przyszłość; mogą sobie pozwolić na dowolne stretching goals, ponieważ mają odpowiednie wsparcie finansowe
  • małe firmy, które chcą po prostu sprzedać swoją drukarkę 3D i nie mają żadnych wygórowanych ambicji; cena sprzedaży jest ustawiona tak, że firma pozostanie w dalszym ciągu niewielka; nie bawią się w stretch goals, prowadzą zwykły biznes i starają się przetrwać najlepiej jak potrafią; rzadko otrzymują dofinansowanie
  • czwarty rodzaj firm próbuje stworzyć coś bardzo popularnego i sprzedać to po bardzo niskiej cenie; jest to bardzo ryzykowne i działa tylko w przypadku zebrania dużej ilości zamówień wartych minimum milion dolarów; firmy tego typu są jednak na tyle sprytne, że startują od razu z gotowym projektem urządzenia i mają zaplecze finansowe w postaci funduszu VC; często zdobywają dofinansowanie
  • na koniec firmy oferujące gruszki na wierzbie, posiadające strategię „zebrać jak najwięcej pieniędzy – dokończymy projekt później„; te firmy to hańba dla całej branży – można je rozpoznać na kilometr; liczne stretch goals, krótkie terminy realizacji i brak informacji o produkcie; ku mojemu rozczarowaniu mają praktycznie 100% skuteczności przy pozyskiwaniu środków z Kickstartera często przekraczając wnioskowane minimum.

Daniel Brown

TYTAN 3D ze swoim metalowym extruderem Goliat to klasyczny przypadek firmy nr 3. Janusz Wójcik od początku podkreślał, iż nie zależy mu na sztucznym rozgłosie, czy pompowaniu wyniku na Indiegogo – chciał po prostu aby jego produkt trafił do jak największej ilości osób i żeby im z powodzeniem służył. Jako przedstawiciel starej szkoły wierzył, że dobry produkt – a takim jest extruder Goliat, obroni się sam. Cóż, pewnie tak się stanie, ale nie na platformie crowdfundingowej.

Goliat Indiegogo 01

Podczas IV edycji Dnia Druku 3D w Kielcach Janusz wspominał, iż otrzymali sporo zapytań w rodzaju: czy ich extruder potrafi łączyć dwa różne filamenty w jednej głowicy etc.? Gdy okazywało się, że nie, że jedyne co potrafi to ekstrudowanie pojedynczej nitki filamentu – za to w sposób niezawodny i przy wykorzystaniu dużo trwalszych, metalowych komponentów, zainteresowanie gasło. Goliat był zbyt zwyczajny na Indiegogo – był tylko dobrze wykonanym produktem.

Goliat 02

W przypadku Omni3D i elektrowni wiatrowej AirEnergy 3D sprawa przedstawia się zupełnie inaczej. Po pierwsze, ten produkt nie istnieje. Po drugie, jego założenie – wygenerowanie 300W za pomocą zaprezentowanej w trakcie kampanii konstrukcji wydaje się być niemożliwe do osiągnięcia. Nie twierdzę kategorycznie, że to się nie uda – twierdzę, że jeśli ten projekt się powiedzie, to będzie wart bez wątpienia więcej niż wnioskowane 19k funtów…

Omni3D AirEnergy3D 02

Tak jak pisałem o tym we wcześniejszym artykule na ten temat, kampania Omni 3D to prawdziwy geniusz marketingu crowdfundingowego. Jest doskonała. Jest absolutna. Jest klasyczna. Na jej temat można napisać pracę magisterską, a z pewnością można omawiać i analizować ją na uczelniach wyższych podczas wykładów z nowoczesnego marketingu w sieciach społecznościowych. Najlepsze w niej jest jednak to, iż nie można pod żadnym pozorem nazwać jej oszustwem. Tego produktu nie ma, pieniądze są zbierane tylko na jego dalszy rozwój…

Right now we have built a proof of concept. We went through various wings and shaft designs and eliminated most of the faults and imperfections. We managed to generate enough electricity to light a lightbulb just to see if it works, and it does! We have all the plans and we want to work on them fast in order to generate 300W of power for a single unit. We need your support for that!

Omni3D Kickstarter

AirEnergy

Co się stanie, jeśli nie uda się osiągnąć 300W? Nic – po prostu się nie uda… Każdy kto wspiera ten projekt wie, że kupuje na razie prototyp zdolny zaświecić co najwyżej żarówkę. Wie również, że zespół dołoży wszelkich starań do tego, aby 300W stały się realne. A jeżeli tego wszystkiego nie wie, to jego strata, mógł to doczytać.

Podsumowując, to słabe czasy dla zwykłych firm chcących spróbować swojego szczęścia na Kickstarterze lub Indiegogo. To idealne czasy dla specjalistów od marketingu i sprzedaży, gdyż umożliwiają im w pełni rozwinąć skrzydła kreatywności i… manipulacji. Ja jednak wolę te dawne czasy, sprzed Buccaneera czy Micro. Chyba jestem już stary…

Źródło: www.indiegogo.com & www.kickstarter.com

Udostępnij.

O autorze

Paweł Ślusarczyk

Prezes zarządu CD3D Sp. z o.o. oraz Business Development Manager. Posiada ponad 12-letnie doświadczenie w biznesie, zdobyte w branży IT, reklamowej i poligraficznej. Od stycznia 2013 roku związany z drukiem 3D.

  • Dawne czasy? Czyli kiedy? 1920? Weźmy na warsztat firmę Apple i Steve Jobsa. Myślisz, że ich produkty są tyle warte? Nie. Nie są. Ale mimo wszystko, ludzie to kupują. I bynajmniej nie z powodu manipulacji.
    Ludzie nie kupują tego co robisz/produkujesz/sprzedajesz. Oni kupują to _dlaczego_ coś robisz. Klienci chcą być częścią Twojej pasji / entuzjazmu / przygody itp itd.
    I nie ma w tym manipulacji.
    Polecam rewelacyjny wykład TED gdzie ten mechanizm jest opisany http://www.ted.com/talks/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action?embed=true

    PS: Pozdrawiam wszystkich, którzy wiedzą _dlaczego_ robią to co robią 😉

    • Dawne czasy na Kickstarterze. Porównaj kampanię Printrbota czy nawet The Form 1 do kampanii Mini.

    • Michał Kosiński

      A skąd wiesz że nie są ? Może dla Ciebie nie są ale dla innych już tak. Powody kupna też mogą być ( i są ) różne i manipulacja w tym też jest ( o czym wiesz ).

      Fajnie że załączyłeś film Simona – wykład rewelacja .
      Jednak nie zgadzam się że to właśnie To tutaj zadziałało.
      Kampania dobrze zrobiona, cel można powiedzieć skromny ( $ ), taka na czasie.
      Jako reklama – ok ( może panowie z Omni mieli inne cele ale o tym chyba Kamil może napisać ).
      Ekologia i pochodne – modne i na czasie.
      To tak jak wiatraki, panele itp.

  • dziadzie

    Jako współautor oraz wykonawca strategii marketingowej dla kampanii (bardzo wiele osób pracowało nad tym projektem) bardzo dziękuje Pawle za tak ciepłe słowa – chyba nikt w życiu nie powiedział tylu komplementów na temat moich działań na tym polu.

    Fakt, że szczegóły naszych projektów zainteresowały MIT, Stanford, Cisco, Autodeska, Orange i niezliczone Politechniki i szkoły techniczne daje mi wiarę (sam nie jestem inzynierem wbrew temu co napisało Fast Company ;)), że jestesmy na własciwej drodze 🙂

    Spełnianie snów zawsze było w centrum tego czym był Kickstarter. Nie jest sklepem i ludzie którzy tam działają wspierając projekty, doskonale o tym wiedzą, a my bylismy w sprawie etapu prac całkowicie przejrzyści, więc nie widzę tego jako manipulację. Jeśli ktoś wspiera jakąś kampanie nie czytając czego dotyczy to trudno jest mi nazwać to przemyślanym działaniem.

    Na koncu – wielkie dzięki za wcześniejszą publikację na temat kampanii, mimo, ze polskich wspierających jest tylko garstka.

    Reality Maker pozdrawia z zasłuzonego 2-dniowego urlopu 😀

  • Jakub Niespolański

    Nie lubisz Omni 3D.
    Przyznaj się, tak szczerze, bez bicia. :))

    • Lubię ludzi, którzy tworzą tą firmę. Są fajni i bardzo sympatyczni. Nie zgadzam się z tym co (zazwyczaj) robią. I staram się to przekazać w mniej lub bardziej otwarty sposób 🙂

  • A ja mam tylko jedno, ale ważne pytanie: Czym turbina różni się od tej opublikowanej na Thingiverse w 2011 roku? Pomijam sprawy elektryczne bo o tym mało co napisane, ale o sposobie „łapania” wiatru –> http://www.thingiverse.com/thing:14916

    • dziadzie

      To był wczesny proof of concept – na stronie Kickstartera mozna zobaczyć rendery aktualnej wersji projektu. Jak tam wyjasniałem tych wersji będzie jeszcze sporo bo cały czas z pomocą Politechniki Poznańskiej optymalizujemy niemal kazdy element turbiny. Dodam, że z twórcą mechanizmów wspomnianej przez ciebie elektrowni jestesmy w kontakcie i był bardzo pomocny jak również jest zainteresowany rozwijaniem pewnych watków z AirEnergy kiedy będzie już dostepne jako opne source.

      • Fajnie że współpracujecie z autorem tamtego rozwiązania.

        • Ciosałem prototyp siekierą i dupa, nikt się ze mną nie kontaktował! 😉 Tak czy inaczej; Szkoda, że odpuściliście koncept Lenz 2, to co jest w renderze generalnie słabo będzie łapać wiatr…serio, sprawdzałem to rok temu. Open source wkońcu! Może ludzie pomogą Wam to ogarnąć, bo wiatrówki są fajne. Kampania zoobowiązuje. dziadzie marketingu mój, no jesteś zwyciężcą. 🙂 Powodzenia w realizacji.

          • dziadzie

            Bartek, nic nie odpuszczamy, tylko liczymy i testujemy – kształt skrzydeł będzie też mozna sobie druknąć, bo ten wlasnie element bedzie nam dzielnie drukowala maszyna 🙂

  • http://www.mojreprap.pl/board/viewtopic.php?f=16&t=4133
    https://www.indiegogo.com/projects/3d-printer-procoprint3d-me
    Polak mieszkający w Belgii ze swoją drukarka startuje na Indiegogo.
    Relacja z budowy drukarki na forum reprapowo.pl