Krakowski producent drukarek 3D ATMAT, specjalizując się przede wszystkim w produkcji wielkogabarytowych drukarek 3D udowadnia, że mają one szeroką gamę zastosowań. Urządzenia z powodzeniem można wykorzystywać nie tylko do usprawnienia procesu produkcji w branży przemysłowej, ale również w celu wytworzenia jednostkowych elementów przeznaczonych do rekonstrukcji zabytków.

Dowodem na to jest współpraca firmy ATMAT z Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Unikalny w skali światowej samolot Caudron CR. 714, pozbawiony wielu elementów przedniej części kadłuba, zostanie uzupełniony wydrukami 3D.  

Caudron CR. 714 to samolot, którym latali m.in. Polacy z Dywizjonu Warszawskiego I/145 w 1940 roku. Blisko 80-letni eksponat od 2015 roku jest w rękach Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, gdzie nieustannie trwają prace modernizacyjne. Jak się okazało, wiele z brakujących elementów było niemożliwe lub bardzo kosztowne do wykonania tradycyjnymi metodami, co przedłużało proces przywrócenia kompletnej bryły tego modelu.

Szansą na ich odwzorowanie okazały się drukarki 3D. Do realizacji projektu wykorzystano wielkogabarytowe drukarki ATMAT Jupiter oraz Saturn, które są w stanie stworzyć elementy nawet do 2 m długości. Opracowany wirtualny model 3D umożliwił wydruk przestrzenny brakujących części samolotu – m.in. śmigła, kołpaka śmigła czy obudowy silnika. Druk 3D okazał się metodą konkurencyjną dla innych technologii wytwórczych, zapewniając szybkość i dokładność tworzenia oraz przystępne ceny materiałów.

Eksponat wraz z wydrukowanymi komponentami będzie można zobaczyć na XI Dniach Druku 3D w Kielcach już 26 marca 2019 roku. Oprócz unikalnego modelu samolotu, na stoisku B54 będzie można zobaczyć również wszystkie drukarki z portfolio firmy ATMAT.

Magdalena Przychodniak
Inżynier biomedyczny śledzący najnowsze doniesienia dotyczące biodruku oraz zastosowań druku przestrzennego w nowoczesnej medycynie.

    Comments are closed.

    You may also like