O tym, że Omni3D, jedna z najstarszych, polskich firm zajmujących się produkcją drukarek 3D w technologii FFF współpracuje z Arrinera Technology w zakresie wykonywania prototypów wybranych części finalnych do samochodu Arrinera HUSSARYA, pisaliśmy na początku bieżącego roku. Tym razem obie firmy połączyły siły z OE Industry, by stworzyć w pełni funkcjonalny prototyp lampy samochodowej.

Omni3D to producent przemysłowej drukarki 3D Factory 2.0 Production System, która charakteryzuje się obszarem roboczym na poziomie 50 cm w każdej z osi. Właśnie to urządzenie wykorzystano do wydrukowania części do przedniej lampy polskiego supersamochodu. Jednym z głównych czynników, który uzasadnia wybranie technologii FFF, jest możliwość tworzenia dzięki niej skomplikowanych geometrii w relatywnie krótkim czasie. Dodatkowe atuty to wysoka dokładność przy niskim koszcie materiału oraz niewielka ilość odpadu produkcyjnego.

Projekt wykonano przy użyciu materiału ABS-42, który charakteryzuje się dużą wytrzymałością, łatwą postprodukcją oraz wieloma możliwościami na wykończenie prototypu. Koszt wykorzystanego tworzywa wyniósł 65 €. Gotowy, poskładany w całość model lampy ma wymiary 440 x 370 x 200 mm. Całkowity czas wydruku sześciu wchodzących w  jej skład elementów to 65 godzin.

Dostawcą lamp do gotowego prototypu była firma OE Industry, która zajmuje się rozwiązaniami inżynieryjnymi z zakresu systemów oświetlenia. Głównymi źródłami światła jest soczewka o średnicy 90 mm, światła trójfunkcyjne do jazdy dziennej oraz postojowe. Zastosowane światła Bi-LED, za pomocą diody LED mogą realizować zarówno światła drogowe oraz mijania.

Końcowe testy dokładności przeprowadzono przy pomocy skanera MICRON 3D, który korzysta z trzykrotnie dokładniejszego niż powszechnie stosowane światło białe, światła zielonego. Uzyskany efekt okazał się o 30% lepszy niż założona w fazie projektu dokładność.

Gotowy, w pełni uzbrojony, prototyp można zobaczyć na trwających do jutra targach Formnext we Frankfurcie oraz targach EUROTOOL w Krakowie.

Łukasz Długosz
Redaktor Naczelny 3D w praktyce. Absolwent Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, fan gier komputerowych oraz właściciel sklepu filaments4U.com.

Comments are closed.

You may also like

More in Projekty 3D