Porsche wykorzystuje druk 3D w produkcji części zamiennych do klasyków

0

Rynek samochodów klasycznych ma się coraz lepiej, co wykorzystują niektórzy producenci, utrzymując w ofercie części do pojazdów niewytwarzanych od wielu lat. Kiedy wyczerpią się jednak zapasy magazynowe, wytwarzanie nowych-starych elementów może okazać się bardzo drogie. Porsche znalazło rozwiązanie i wprowadza do oferty części z tworzywa sztucznego i metalu wytwarzane przez drukarki 3D.

Dopiero co pisaliśmy o wykorzystaniu inżynierii odwrotnej do odbudowy zabytkowego Volkswagena Transportera przez rodzinną firmę Soul Cars. Chodziło o przestrzenne skanowanie uszkodzonego słupka B, które pozwoliło wykonać model CAD a następnie stempel i matrycę do wytłoczenia części zamiennej. Tym razem połączeniem klasyki z nową technologią zajęła się znacznie większa firma.

Porsche Classic, czyli oddział zajmujący się obsługą klasycznych modeli, ma w ofercie ok. 52 000 części. Jeśli poszukiwanego elementu brakuje w magazynie, często może być odtworzony za pomocą oryginalnych narzędzi. Te ulegają jednak zużyciu, i gdy zapotrzebowanie na części jest spore, Porsche wytwarza nowe narzędzia. W przypadku małych partii taka produkcja okazuje się niestety niezwykle kosztowna.

Z pomocą przychodzą technologie przyrostowe, które pozwalają produkować części w coraz lepszej jakości przy malejących kosztach. Gdy potrzebna jest niewielka liczba elementów są korzystną ekonomicznie alternatywą dla tradycyjnych metod. Jako przykład Porsche podaje dźwignię wysprzęglika Porsche 959. Element wykonany jest z żeliwa szarego i musi spełniać bardzo restrykcyjne wymagania jakościowe. Jednocześnie zapotrzebowanie jest znikome – wyprodukowano zaledwie 292 egzemplarze supersamochodów Porsche 959. Dźwignię odtworzono wykorzystując technologię SLM (stapianie proszku w złożu). Następnie przeprowadzono dogłębne testy wytrzymałościowe (obejmujące m.in. badania tomograficzne oraz praktyczne sprawdzenie podczas intensywnych jazd na torze), które wydrukowany element zaliczył bez zastrzeżeń.

Wybrane części z oferty Porsche Classic wytworzone przez drukarkę 3D

Korzyści wynikające ze stosowania technologii przyrostowych skłoniły Porsche do wprowadzania do oferty także ośmiu innych części produkowanych przez drukarki 3D. Wliczają się w to elementy ze stali i innych stopów, które wytwarzane są w technologii SLM oraz elementy z tworzyw sztucznych, wytwarzane w technologii SLS. Firma deklaruje, że wydrukowane elementy spełniają normy stawiane oryginalnym częściom, a często charakteryzują się nawet wyższą jakością i trwałością.

Porsche rozważa wykorzystanie druku 3D do produkcji kolejnych 20 części zamiennych. Opierać będzie się na modelach CAD lub przestrzennych skanach elementów. Dzięki temu ograniczy koszty produkcji oraz magazynowania części.

źródło: newsroom.porsche.com

Udostępnij.

O autorze

Wojtek Lipiński

Chemik (organik) z zawodu i z zamiłowania, student Politechniki Łódzkiej. Entuzjasta klasycznej motoryzacji, nauki i techniki.