Nowatorska kolekcja kostiumów dla Opery Pekińskiej, wydrukowanych metodą SLS na Sinterit Lisa

0

Technologia selektywnego spiekania laserem proszków poliamidowych (SLS) to metoda dedykowana głównie aplikacjom przemysłowym, lotniczym lub motoryzacyjnym, która coraz częściej jest wykorzystywana także w produkcji seryjnej finalnych elementów o różnym przeznaczeniu. Jednakże jest ona z powodzeniem wykorzystywana także w modzie, gdzie jednym z prekursorów było belgijskie Materialise, które przy współpracy z chińskim projektantem – Stevenem Ma, przecierało szlaki na tym polu już w latach 00-nych. W ślady Ma poszły teraz doktorantki słynnej londyńskiej szkoły Royal College of Art – Mingjing Lin i Tsai-Chun Huang, które przy pomocy polskiej, desktopowej drukarki 3D typu SLS – Sinterit Lisa, stworzyły niezwykłą kolekcję kostiumów jakie zostaną wykorzystane podczas sztuki Opery Pekińskiej „Farewell My Concubine”, której premiera odbędzie się w przyszłym miesiącu w Londynie.

Kolekcja powstała w ramach projektu Fold the Inter-fashionality. Projektantki wykorzystując metodę SLS i elastyczny materiał do druku 3D – Flexa Black, stworzyły nowy materiał tekstylny, z którego wyprodukowały kostiumy używając do tego wschodniej techniki plisowania. W Operze Pekińskiej, pełniącej funkcję klasycznego teatru narodowego Państwa Środka, scenografia i dekoracje są ograniczone do minimum. Historię opowiada symbolika przejawiająca się w rekwizytach, maskach i strojach postaci – stąd też odpowiednio zaprojektowane i wyprodukowane kostiumy odegrają jedną z kluczowych ról w przedstawieniu.

Plisowana struktura tkaniny została zaprojektowana przez Tsai-Chun Huang, a Mingjing Lin przełożyła go na specjalny algorytm. Wydrukowane kostiumy, tworzone przy użyciu nowego systemu pozostały miękkie i ruchome, pozwalają idealnie odtwarzać ruch nadany przez ciało, które okrywają.

Jak podkreśla to Mingijing Lin – „Zależało nam na tym, żeby stworzyć nowy, pionierski kostium, którego kształt i forma będą nawiązywać do tradycji opery pekińskiej. Zgodnie ze współczesną estetyką projekt zakładał uproszczenie form – większą subtelność dzięki zastosowaniu monochromatycznych kolorów i mniejszej ilości zdobień„. Dzięki technologii SLS wykorzystującej w produkcji sproszkowany materiał, gdzie niespieczony proszek wykorzystywany jest jako naturalne struktury podporowe, możliwe było osiągnięcie wyjątkowo skomplikowanych i fantazyjnych geometrii. Istotne były również właściwości samego materiału budulcowego – Flexa Black, który ma właściwości elastyczne.

Premiera  Opery Pekińskiej „Farewell My Concubine” będzie miała miejsce w Royal College of Art w Londynie, 1 grudnia 2017 r.

Udostępnij.

O autorze

Paweł Ślusarczyk

Prezes zarządu CD3D Sp. z o.o. oraz Business Development Manager. Posiada ponad 12-letnie doświadczenie w biznesie, zdobyte w branży IT, reklamowej i poligraficznej. Od stycznia 2013 roku związany z drukiem 3D.